telefoon pictogram +31 88 678 3519

toetsenbord web toegankelijkheid met tekst waarom

 

Waarom web toegankelijkheid

Ruim vier miljoen Nederlanders hebben een bepaalde mate van beperking. Het kan niet anders dan dat u daarmee klanten misloopt. "Elke drempel tussen u en uw klant vertaalt zich in een verloren of geïrriteerde klant". Zaak dus om die drempels weg te nemen!

Er zijn vijf goede redenen die betrekking hebben op u als organisatie:

  • sociale verantwoordelijkheid
  • kostenbesparing
  • omzet vergroten
  • betere klantbeleving
  • zoekmachine-optimalisatie (SEO)

 

Sociale verantwoordelijkheid

In de westerse samenleving achtten we onszelf beschaafd en helpen we onze medemens. Het zorgen voor mens en milieu is ook doorgedrongen tot het bedrijfsleven. Waarom doen bedrijven dat?

Omdat mensen het prettig vinden producten af te nemen van merken die ethiek boven ego stellen. En dus levert het geld op.

 

Kostenbesparing

Het implementeren van toegankelijkheid in uw online dienstverlening biedt voordelen maar kost ook geld. Hoe later u die keuze maakt, hoe meer geld het kost. De keuze is daarom strategisch, of op z'n minst conceptueel en vindt dus idealiter plaats vóór u gaat ontwerpen. De kostenbesparing is een reden om hierover na te denken als u of uw organisatie toe is aan een nieuwe versie van de website.

 

Bereik

Uit web-statistieken en gebruikerstests kunt u veel leren over het gedrag van uw bezoekers én de bruikbaarheid van uw website. Welke prominente buttons men over het hoofd ziet en het bezoek vanaf een mobiel apparaat liggen voor de hand. Wellicht heeft u uw online presentatie en continue optimalisatie goed ingeregeld. Maar is web accessibility ook één van uw prioriteiten? Ruim vier miljoen Nederlanders hebben een bepaalde mate van beperking. Het kan niet anders dan dat u daarmee klanten misloopt:

  • Zo'n 500.000 dyslectici en / of laaggeletterden
  • Zo'n 700.000 kleurenblinden
  • Zo'n 1.300.000 doven en slechthorenden
  • Zo'n 1.500.000 mensen met motorische beperkingen
  • Veel senioren en mensen waarvan Nederlands niet de primaire taal is.

Elke drempel tussen u en uw klant vertaalt zich in een "verloren of geïrriteerde klant ". 

 

Zaak dus om die drempels weg te nemen!

 

Klantbeleving

"Merk" beleving is in de afgelopen 25 jaar sterk veranderd. Vandaag de dag heeft de consument, vanuit zijn zetel, meer keuze -en zoekmogelijkheden. Websites die niet naar tevredenheid werken worden direct doorgeklikt en reviews zijn keuze bepalend. Weet u wat uw internetbezoekers echt van uw website vinden of denkt u dit te weten?

 

Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie, of Search Engine Optimalisation (SEO), is het verbeteren van de vindbaarheid van een website in de organische zoekresultaten. Zoekmachines zoals Google ontlenen hun populariteit aan de kwaliteit van deze organische resultaten, die worden gerangschikt op basis van complexe algoritmes.

Dit betekent dat de semantische opbouw van uw webpagina in orde moet zijn; afbeeldingen voorzien van juiste 'alternatieve' teksten ten behoeve van screenreaders. Zelfs optimalisatie voor mobiel gebruik heeft bij Google een streepje voor. Kortweg, wanneer u de website toegankelijk maakt voor blinden en slechtzienden, resulteert dit in een verbeterde vindbaarheid voor zoekmachines met een potentieel hogere ranking tot gevolg.

 

Meer weten

Bel 088-6783519 of e-mail naar:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.